مثنوی مولانا – دفتر پنجم – بخش ۴۹ – دَر تَفسیرِ قَوْلِ مُصْطَفی عَلَیْهُالسَّلام مَن جَعَلَ الْهُمْومَ هَمًّا واحِدًا کَفاهُ اللهُ سائِرَ هُمُومِهِ وَ مَنْ تَفَرَّقَتْ بِهِ الْهُمُومُ لا یُبالِی اللهُ فی اَیٌ وادٍ اَهْلَکَهُ
۱۰۸۴ | هوش را توزیع کردی بر جِهات | مینَیَرْزَد تَرّهیی آن تُرَّهات | |
۱۰۸۵ | آبِ هُش را میکَشَد هر بیخِ خار | آبِ هوشَت چون رَسَد سویِ ثِمار | |
۱۰۸۶ | هین بِزَن آن شاخِ بَد را خَو کُنَش | آب دِهْ این شاخِ خوش را نَو کُنَش | |
۱۰۸۷ | هر دو سَبزَنْد این زمانْ آخِر نِگَر | کین شود باطِل از آن رویَد ثَمَر | |
۱۰۸۸ | آبِ باغ این را حَلالْ آن را حَرام | فَرق را آخِر بِبینی وَالسَّلام | |
۱۰۸۹ | عَدلْ چِه بْوَد؟ آبْ دِهْ اَشْجار را | ظُلْمْ چِه بْوَد؟ آب دادنْ خار را | |
۱۰۹۰ | عَدلْ وَضْعِ نِعْمَتی در موضِعَش | نه بهر بیخی که باشد آبْ کَش | |
۱۰۹۱ | ظُلْم چِه بْوَد؟ وَضْعْ در ناموضِعی | که نباشد جُز بَلا را مَنْبَعی | |
۱۰۹۲ | نِعْمَتِ حَق را به جان و عقلْ دِهْ | نه به طَبْعِ پُر زَحیرِ پُر گِرِه | |
۱۰۹۳ | بار کُن بیگارِ غَم را بر تَنَت | بر دل و جان کَمْ نِهْ آن جانْ کَندَنَت | |
۱۰۹۴ | بر سَرِ عیسی نَهاده تُنْگِ بار | خَر سِکیزه میزَنَد در مَرغْزار | |
۱۰۹۵ | سُرمه را در گوش کردن شَرط نیست | کارِ دل را جُستن از تَنْ شَرط نیست | |
۱۰۹۶ | گَر دلی رو ناز کُن خواری مَکَش | وَرْ تَنی شِکَّر مَنوش و زَهْر چَش | |
۱۰۹۷ | زَهْرْ تَن را نافِع است و قَند بَد | تَنْ همان بهتر که باشد بیمَدَد | |
۱۰۹۸ | هیزُمِ دوزخ تَن است و کَم کُنَش | وَرْ بِرویَد هیزُمی رو بَر کَنَش | |
۱۰۹۹ | وَرْنه حَمّالِ حَطَب باشی حَطَب | در دو عالَم هَمچو جُفْتِ بولَهَب | |
۱۱۰۰ | از حَطَبْ بِشْناسْ شاخِ سِدْره را | گَرچه هر دو سَبز باشند ای فَتی | |
۱۱۰۱ | اَصلِ آن شاخ اَست هفتم آسْمان | اَصلِ این شاخ اَست از نار و دُخان | |
۱۱۰۲ | هست مانَندا به صورتْ پیشِ حِس | که غَلَط بین است چَشم و کیشِ حِس | |
۱۱۰۳ | هست آن پیدا به پیشِ چَشمِ دل | جَهْد کُن سویِ دل آ جُهْدَ الْمُقِل | |
۱۱۰۴ | وَرْ نداری پا بِجُنْبان خویش را | تا بِبینی هر کَم و هر بیش را |
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!