مثنوی مولانا – دفتر چهارم – بخش ۱۱۴ – گفتن خَلیل مَرجِبْرئیل را عَلَیْهِمَا السَّلام چون پُرسیدَش که اَلَکَ حاجَةٌ؟ خَلیل جوابَش داد که اَمّا اِلَیْکَ فَلا
۲۹۷۳ | من خَلیلِ وَقتَم و او جِبْرَئیل | من نخواهم در بَلا او را دَلیل | |
۲۹۷۴ | او اَدَب ناموخت از جِبْریلِ راد | که بِپُرسید از خَلیلِ حَقْ مُراد | |
۲۹۷۵ | که مُرادَت هست تا یاری کُنم | وَرْنه بُگْریزم سَبُک باری کُنم | |
۲۹۷۶ | گفت ابراهیم نی رو از میان | واسطه زَحمَت بُوَد بَعْدَ الْعِیان | |
۲۹۷۷ | بَهرِاین دنیاست مُرْسَل رابطه | مؤمنان را زان که هست او واسطه | |
۲۹۷۸ | هر دل اَرْ سامِع بُدی وَحْیِ نَهان | حَرف و صوتی کِی بُدی اَنْدَر جهان؟ | |
۲۹۷۹ | گَرچه او مَحْوِ حَق است و بیسَر است | لیکْ کارِ من از آن نازکتَر است | |
۲۹۸۰ | کردهٔ او کردهٔ شاه است لیک | پیشِ ضَعْفَم بَد نمایندهست نیک | |
۲۹۸۱ | آنچه عینِ لُطف باشد بر عَوام | قَهْر شُد بر نازَنینانِ کِرام | |
۲۹۸۲ | بَسْ بَلا و رَنج میباید کَشید | عامه را تا فَرق را توانَند دید | |
۲۹۸۳ | کین حُروفِ واسطهای یارِ غار | پیشِ واصِلْ خار باشد خار خار | |
۲۹۸۴ | بَس بَلا و رَنج بایَسْت و وقوف | تا رَهَد آن روحِ صافی از حُروف | |
۲۹۸۵ | لیکْ بعضی زین صدا کَرتَر شُدند | باز بعضی صافی و بَرتَر شُدند | |
۲۹۸۶ | هَمچو آبِ نیل آمد این بَلا | سَعْد را آب است و خون بر اَشْقیا | |
۲۹۸۷ | هر کِه پایانبینتَر او مَسْعودتَر | جِدْتَر او کارَد که اَفْزون دیدبَر | |
۲۹۸۸ | زان که داند کین جهانِ کاشتن | هست بَهرِ مَحْشَر و بَرداشتن | |
۲۹۸۹ | هیچ عَقْدی بَهرِ عینِ خود نَبود | بلکه از بَهرِ مَقامِ رِبْح و سود | |
۲۹۹۰ | هیچ نَبْوَد مُنْکِری گَر بِنْگَری | مُنْکِریاَش بَهرِ عینِ مُنْکِری | |
۲۹۹۱ | بَلْ برایِ قَهْرِ خَصْم اَنْدَر حَسَد | یا فُزونی جُستن و اِظْهارِ خَود | |
۲۹۹۲ | وان فُزونی هم پِیِ طَمْعِ دِگَر | بیمَعانی چاشْنی نَدْهَد صُوَر | |
۲۹۹۳ | زان هَمیپُرسی چرا این میکُنی؟ | که صُوَر زَیْت است و مَعنی روشنی | |
۲۹۹۴ | وَرْنه این گفتن چرا؟ از بَهرِ چیست؟ | چون که صورت بَهرِعینِ صورتیست | |
۲۹۹۵ | این چرا گفتن سوآل از فایِدهست | جُز برایِ این چرا گفتن بَداست | |
۲۹۹۶ | از چه رو فایدهٔ جویی ای اَمین | چون بُوَد فایده این خود همین | |
۲۹۹۷ | پَس نُقوشِ آسْمان وَ اهْلِ زمین | نیست حِکْمَت کان بُوَد بَهرِهمین | |
۲۹۹۸ | گَر حَکیمی نیست این تَرتیب چیست؟ | وَرْ حکیمی هست چون فِعْلَش تَهیست؟ | |
۲۹۹۹ | کَس نَسازَد نَقْشِ گَرمابه وْ خِضاب | جُز پِیِ قَصدِ صَواب و ناصَواب |
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!