مولوی‌نامه – جلد اول – فصل چهارم: ارتباط وحدت وجود و وحدت موجود با قاعدۀ عرفانی فلسفی بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لا شیء منها

این نکته را برای کسانی که اهل عرفان و فلسفه‌اند علاوه می‌کنم که مسألۀ وحدت وجود و وحدت موجود؛ و کثرت ماهیات و تعینات و ظهور حق اول تعالی شأنه در مظاهر موجودات؛ و امثال این مطالب که از عرفا و صوفیه شنیده می‌شود؛ از یک جهت ارتباط پیدا می‌کند با قاعدۀ کلی عرفانی و فلسفی که می‌گویند «بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لا شیء منها» و اساس و پایۀ آن قاعده نیز مسألۀ «وحدت در کثرت» و «کثرت در وحدت» است؛ که در اصطلاح عرفا جمع و فرق و اجمال و تفصیل و حد و محدود و رتق و فتق و لف‌ونشر نیز می‌گویند؛ البته نه آن لف‌ونشر که در صنایع بدیعی ادبی شنیده‌اید، بلکه لف‌ونشر وجودی تکوینی؛ که در آیۀ شریفه است: «کتابٌ اُحْکمَتْ آیاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ خَبِیرٍ: سورۀ هود ج ۱۱» و نیز «اَوَ لَمْ یرَ الَّذِینَ کفَرُوا اَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ کانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما؛ سورۀ انبیاء ج ۱۷»؛ گفتۀ مولوی را باز تکرار می‌کنم:

مُنبَسط بودیم و یک گوهر همه/ بی‌سَر و بی‌پا بُدیم آن سَر همه

چون به صورت آمد آن نور سَره/ شد عدد چون سایه‌های کُنگُره

کنگره ویران کُنید از مَنجِنیق/ تا رَوَد فرق از میان این فَریق

قاعدۀ «بسیط الحقیقه» که اشاره کردیم مبتنی بر وحدت وجود و وحدت موجود و تجلی حق در مظاهر موجودات؛ و لف‌ونشر عالم وحدت در کثرت و کثرت در وحدت؛ و مسألۀ اتحاد وجود واحد مطلق با موجودات متکثره است؛ از این جهت که مقام بساطت حقیقی مقام اجمال و مرتبۀ جمع و لف حقایق متکثره در وحدت است؛ و همان بسیط حقیقی است که در مقام نشر و تفصیل با موجودات متحد، و به عبارت روشن‌تر در موجودات ظاهر و متجلی می‌گردد؛ بدون این‌که عین موجودی خاص شده و در حصه‌یی از وجودات عینی، محصور و محدود افتاده باشد؛ همان‌طور که نفس ناطقه در جمیع قوی و حواس انسانی و حیوانی ظاهر، و با آنها در مقام ظهور متحد می‌شود؛ بدون این‌که در قوه‌ای مخصوص، مشخص و محدود شده باشد.

و از جملۀ فروع و نتایج قاعدۀ «بسیط الحقیقة» قاعدۀ دیگری است که می‌گویند «عقل بسیط اجمالی خلاق عقول تفصیلیه است»؛ و کسی که با فلسفه آشناست این قاعده را در متون کتب فلسفی بسیار دیده و مکرر خوانده باشد.[۱]

[۱]  از جملۀ شرح منظومۀ حکمت: ص ۲۳ و ۳۳ طبع دوم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *