مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: عقاید عرفانی و مسلک خاص مولوی – ۸۷ – اختلاف عرفا و صوفیه در رجعت و تناسخ

باید دانست این‌که گفتیم ظهور اولیا و مظاهر الهی در هر زمان از باب رجعت و تناسخ نیست، عقیدۀ مولوی و گروه دیگر از محققان است؛ نه عموم عرفا و صوفیه، چرا که پاره‌ای از طوایف صوفیه و حکمای اشراقی به نوعی از تناسخ؛ و بعضی به جمیع اقسامش معتقد بوده‌اند؛ هنوز هم جماعتی هستند که بر این عقیده‌اند.

در مثنوی شریف و دیوان کبیر و فیه ما فیه و دیگر سخنان منسوب به مولوی عباراتی که در ظاهر موهم تناسخ باشد نیز داریم که جمعی را به اشتباه انداخته است تا او و اصحاب و پیروان مکتب او را هم جزو ارباب مذهب تناسخ توهم کرده‌اند!

این قبیل موارد ابهام و اقتباس را که در گفته‌های اوست بعداً ذکر خواهیم کرد؛ و توضیح خواهیم داد که هیچ‌کدام را نمی‌توان به طور قطع و یقین جازم داخل نوع تناسخ مصطلح دانست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *