مقدمه ولد نامه – مشایخ شمس الدّین تبریزی

شیخ شمس الدین محمد بن علی بن ملك داد تبریزی شاهباز عالم طریقت و عرفان است. اما این که شاهباز بلند پرواز الهی در آغاز حال در حضانت کدام شیخ و استاد تربیت یافته بود، در این باره نام سه کس معروف است.

۱- رکن الدّین سجاسی (سجاس به فتح سین اول نام یکی از نواحی زنجان است) که نام و کنیه‌اش «ابوالغنايم محمد» بوده و بتحقيق علامۀ قزوینی در حواشی شدّالازار تا سنۀ ۶۰۶ هجری حیات داشته است وی از شاگردان طریقتی قطب الدین ابهری زنجانی است (ابوالرشید احمد بن ابی عبدالله محمد) متولد ۵۰۰ متوفی ۵۷۷ هـ.ق. شیخ اوحدالدین کرمانی متوفی ۶۳۵ و اصیل الدین محمد شیرازی متوفی ۶۱۷، و شهاب الدّین محمود اهری هم از مریدان و تربیت یافتگان رکن الدّین سجاسی و برادران طریقتی شیخ شمس الدّین تبریزی بوده اند.

۲- ابوبکر سلّه باف تبریزی

٣- بابا كمال جندی

و ما بین این سه نفر همان رکن الدّین سجاسی در نظر جمعی از محققان با موازین تاریخی اوفق است و شاید در این باره نوشتۀ جامی در نفحات الانس انسب باشد که می گوید: شمس الدّین تبریزی مرید شیخ ابوبکر سلّه باف تبریزی بوده است و بعضی گفته‌اند مرید شیخ رکن الدّین سجاسی بود که شیخ اوحدالدّین کرمانی نیز مرید وی است و بعضی گویند مرید بابا كمال جندی بوده است و می شاید که به صحبت هر سه رسیده و از همه تربیت یافته باشد.[۱]

[۱] . نفحات الانس جامی، توحیدی پور، چاپ طهران، ص ۴۶۵

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *