مثنوی مولانا – دفتر پنجم – بخش ۱۵۳ – تَفسیرِ این آیَت که وَ اِنَّ الدّارَ الاخِرةَ لَهِیَ الْحَیَوانُ لَوْکانوا یَعْلَمون که دَر و دیوار و عَرصهٔ آن عالَم و آب و کوزه و میوه و درختْ همه زندهاند و سُخَنگوی و سُخَنشِنو و جِهَتِ آن فَرمود مُصطفیٰ عَلَیه السَّلام ه اَلدُّنیا جیفَهٌ و طُلّابُها کِلابٌ و اگر آخِرَت را حَیات نبودی آخِرت هم جیفه بودی جیفه را برای مُردگیْ اَش جیفه گویند نه برایِ بویِ زشت و فِرَخْجی
۳۵۹۲ | آن جهان چون ذَرّه ذَرّه زندهاَند | نُکتهدانَند و سُخَن گویندهاَند | |
۳۵۹۳ | در جهانِ مُردهشان آرام نیست | کین عَلَف جُز لایِقِ اَنعام نیست | |
۳۵۹۴ | هر که را گُلشن بُوَد بَزم و وَطَن | کِی خورَد او باده اَنْدَر گولْخَن؟ | |
۳۵۹۵ | جایِ روحِ پاکْ عِلّیّین بُوّد | کِرم باشد کِشْ وَطَن سَرگین بُوَد | |
۳۵۹۶ | بَهرِ مَخْمورِ خدا جامِ طَهور | بَهرِ این مُرغانِ کورْ این آبِ شور | |
۳۵۹۷ | هر کِه عدلِ عُمَّرَش نَنْمود دست | پیشِ او حَجّاجِ خونی عادل است | |
۳۵۹۸ | دختران را لُعْبَتِ مُرده دَهَند | که زِ لَعْبِ زندگان بیآگَهَند | |
۳۵۹۹ | چون ندارند از فُتوَّت زور و دست | کودکان را تیغِ چوبین بهتر است | |
۳۶۰۰ | کافِرانْ قانِع به نَقْشِ اَنْبیا | که نِگاریدهست اَنْدَر دَیْرها | |
۳۶۰۱ | زان مِهانْ ما را چو دورِ روشَنیست | هیچَمان پَروایِ نَقْشِ سایه نیست | |
۳۶۰۲ | این یکی نَقْشَش نِشَسته در جهان | وان دِگَر نَقْشَش چو مَهْ در آسْمان | |
۳۶۰۳ | این دَهانَش نکتهگویان با جَلیس | وان دِگَر با حَق به گفتار و اَنیس | |
۳۶۰۴ | گوشِ ظاهِر این سُخَن را ضَبْط کُن | گوشِ جانَش جاذبِ اَسْرارِ کُن | |
۳۶۰۵ | چَشمِ ظاهِر ضابِطِ حِلْیهیْ بَشَر | چَشمِ سِرّ حیرانِ مازاغَ الْبَصَر | |
۳۶۰۶ | پایِ ظاهِر در صَفِ مَسجد صَواف | پایِ مَعنی فَوْقِ گَردونْ در طَواف | |
۳۶۰۷ | جُزوْ جُزوَش را تو بِشْمُر همچُنین | این دَرونِ وَقت و آن بیرونِ حین | |
۳۶۰۸ | این که در وَقت است باشد تا اَجَل | وان دِگَر یارِ اَبَد قِرنِ اَزَل | |
۳۶۰۹ | هست یک نامَش وَلیُّ الدَّوْلَتَیْن | هست یک نَعْتَش اِمامُ الْقِبْلَتَیْن | |
۳۶۱۰ | خَلوت و چِلّه بَرو لازم نَمانْد | هیچ غَیْمی مَر وِرا غایِم نَمانْد | |
۳۶۱۱ | قُرصِ خورشید است خَلْوَتخانهاَش | کِی حِجاب آرَد شبِ بیگانهاَش؟ | |
۳۶۱۲ | عِلَّت و پَرهیز شُد بُحرانْ نَمانْد | کُفرِ او ایمان شُد و کُفران نَمانْد | |
۳۶۱۳ | چون اَلِفْ از اِسْتِقامَت شُد به پیش | او ندارد هیچ از اَوْصافِ خویش | |
۳۶۱۴ | گشت فَرد از کِسْوهٔ خوهایِ خویش | شُد بِرِهنه جانْ به جانْاَفْزایِ خویش | |
۳۶۱۵ | چون بِرِهنه رَفت پیشِ شاهِ فَرد | شاهَش از اَوْصافِ قُدسی جامه کرد | |
۳۶۱۶ | خِلْعَتی پوشید از اَوْصافِ شاه | بَر پَرید از چاهْ بر ایوانِ جاه | |
۳۶۱۷ | این چُنین باشد چو دُردی صاف گشت | از بُنِ طَشْت آمد او بالایِ طَشْت | |
۳۶۱۸ | در بُنِ طَشت از چه بود او دُردناک؟ | شومیِ آمیزِشِ اَجْزایِ خاک | |
۳۶۱۹ | یارِ ناخوش پَرّ و بالَش بَسته بود | وَرْنه او در اَصلْ بَسْ بَرجَسته بود | |
۳۶۲۰ | چون عِتابِ اِهْبِطوا اَنگیختند | هَمچو هاروتَش نِگون آویختند | |
۳۶۲۱ | بود هاروت از مِلاکِ آسْمان | از عِتابی شُد مُعَلَّق همچُنان | |
۳۶۲۲ | سَرنِگون زان شُد که از سَر دورْ مانْد | خویش را سَر ساخت و تنها پیش رانْد | |
۳۶۲۳ | آن سَبَد خود را چو پُر از آب دید | کرد اِسْتِغْنا و از دریا بُرید | |
۳۶۲۴ | بر جِگَر آبَش یکی قطره نَمانْد | بَحرْ رَحمت کرد و او را باز خوانْد | |
۳۶۲۵ | رَحمتی بیعِلَّتی بیخِدمَتی | آید از دریا مُبارک ساعتی | |
۳۶۲۶ | اَللهْ اَللهْ گِرْدِ دریابار گَرد | گَرچه باشند اَهْلِ دریابار زَرد | |
۳۶۲۷ | تا که آید لُطفِ بَخْشایِشگَری | سُرخ گردد رویِ زَرد از گوهری | |
۳۶۲۸ | زَردیِ رو بهترینِ رَنگ هاست | زان که اَنْدَر اِنْتِظارِ آن لِقاست | |
۳۶۲۹ | لیکْ سُرخی بر رُخی کان لامِع است | بَهرِ آن آمد که جانَش قانِع است | |
۳۶۳۰ | که طَمَع لاغَر کُند زَرد و ذَلیل | نیست او از عِلَّتِ اَبْدانْ عَلیل | |
۳۶۳۱ | چون بِبینَد رویِ زَردِ بیسَقَم | خیره گردد عقلِ جالینوس هم | |
۳۶۳۲ | چون طَمَع بَستی تو در اَنْوارِ هو | مُصطفیٰ گوید که ذَلَّتْ نَفْسُهُ | |
۳۶۳۳ | نورِ بیسایه لَطیف و عالی است | آن مُشَبَّک سایهٔ غِرْبالی است | |
۳۶۳۴ | عاشقانْ عُریان هَمیخواهند تَن | پیشِ عِنّینان چه جامه چه بَدَن | |
۳۶۳۵ | روزهداران را بُوَد آن نان و خوان | خَرمَگس را چه اَبا چه دیگْ دان |
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!