مثنوی مولانا – دفتر چهارم – بخش ۱۳۶ – بَیان آن که خَلْقِ دوزخ گُرسنگانَند و نالانَند به حَقْ که روزیهای مارا فَربه گَردان و زودْ زاد به ما رَسانْ که مارا صَبر نَمانْد
۳۶۶۷ | این سُخَن پایان ندارد موسیا | هین رَها کُن آن خَران را در گیا | |
۳۶۶۸ | تا همه زان خوشْ عَلَف فَربه شوند | هین که گُرگانَند ما را خَشمْمَند | |
۳۶۶۹ | نالهٔ گُرگانِ خود را موقِنیم | این خَران را طُعْمهٔ ایشان کُنیم | |
۳۶۷۰ | این خَران را کیمیایِ خوشْ دَمی | از لبِ تو خواست کردن آدمی | |
۳۶۷۱ | تو بَسی کردی به دَعوتْ لُطف و جود | آن خَران را طالِع و روزی نَبود | |
۳۶۷۲ | پَس فُرو پوشان لِحافِ نِعْمَتی | تا بَرَدْشان زود خوابِ غَفْلَتی | |
۳۶۷۳ | تا چو بِجْهَنْد از چُنین خواب این رَده | شمعْ مُرده باشد و ساقی شُده | |
۳۶۷۴ | داشت طُغیانْشان تو را در حیرتی | پَس بِنوشَند از جَزا هم حَسْرتی | |
۳۶۷۵ | تا که عدلِ ما قَدَم بیرون نَهَد | در جَزا هر زشت را دَرخور دَهَد | |
۳۶۷۶ | که آن شَهی که مینَدیدَنْدیش فاش | بود با ایشانْ نَهان اَنْدَر مَعاش | |
۳۶۷۷ | چون خِرَد با تست مُشْرِف بر تَنَت | گَر چه زو قاصِر بُوَد این دیدَنَت | |
۳۶۷۸ | نیست قاصِر دیدنِ او ای فُلان | از سُکون و جُنْبِشَت در امْتِحان | |
۳۶۷۹ | چه عَجَب گَر خالِقِ آن عقل نیز | با تو باشد چون نهیی تو مُسْتَجیز | |
۳۶۸۰ | از خِرَد غافِل شود بر بَد تَنَد | بَعدِ آن عَقلَش مَلامَت میکُند | |
۳۶۸۱ | تو شُدی غافِل زِ عَقلَت عقل نی | کَزْ حُضورَسْتَش مَلامَت کردنی | |
۳۶۸۲ | گَر نبودی حاضر و غافِل بُدی | در مَلامَت کِی تورا سیلی زدی؟ | |
۳۶۸۳ | وَرْ ازو غافِل نبودی نَفْسِ تو | کِی چُنان کردی جُنون و تَفْسِ تو؟ | |
۳۶۸۴ | پَس تو و عَقلَت چو اُصْطُرلاب بود | زین بِدانی قُربِ خورشیدِ وجود | |
۳۶۸۵ | قُربِ بیچونْ است عَقلَت را به تو | نیست چَپّ و راست و پَس یا پیش رو | |
۳۶۸۶ | قُربِ بیچونْ چون نباشد شاه را | که نَیابَد بَحثِ عقلْ آن راه را؟ | |
۳۶۸۷ | نیست آن جُنْبِش که در اِصْبَع تو راست | پیشِ اِصْبَع یا پَسَش یا چپّ و راست | |
۳۶۸۸ | وقت خواب و مرگ از وی میرود | وَقتِ بیداری قَرینَش میشود | |
۳۶۸۹ | از چه رَهْ میآید اَنْدَر اِصْبَعَت؟ | کِه اصْبَعَت بیاو ندارد مَنْفَعَت | |
۳۶۹۰ | نورِ چَشم و مَردمُک در دیدهاَت | از چه رَهْ آمد به غیرِ شش جِهَت؟ | |
۳۶۹۱ | عالَمِ خَلْق است با سوی و جِهات | بیجِهَت دان عالَمِ اَمْر و صِفات | |
۳۶۹۲ | بیجِهَت دان عالَمِ اَمْر ای صَنَم | بیجِهَتتَر باشد آمِرْ لاجَرَم | |
۳۶۹۳ | بیجِهَت بُد عقل و عَلّامُ الْبَیان | عَقلتَر از عقل و جانتَر هم زِ جان | |
۳۶۹۴ | بیتَعَلُّق نیست مَخْلوقی بِدو | آن تَعَلُّق هست بیچون ای عَمو | |
۳۶۹۵ | زان که فَصْل و وَصْل نَبْوَد در رَوان | غیرِ فَصْل و وَصلْ نَنْدیشَد گُمان | |
۳۶۹۶ | غیرِ فَصْل و وَصْل پِی بَر از دَلیل | لیکْ پِی بُردن بِنَنْشانَد غَلیل | |
۳۶۹۷ | پِی پَیاپِی میبَر اَرْ دوری زِ اَصْل | تا رَگِ مَردیْت آرَد سویِ وَصْل | |
۳۶۹۸ | این تَعَلّق را خِرَد چون رَهْ بَرَد؟ | بَستهٔ فَصْل است و وَصْل است این خِرَد | |
۳۶۹۹ | زین وَصیَّت کرد ما را مُصْطَفی | بَحْث کَم جویید در ذاتِ خدا | |
۳۷۰۰ | آن کِه در ذاتَش تَفکُّر کردنیست | در حقیقت آن نَظَرْ در ذات نیست | |
۳۷۰۱ | هست آن پِنْدار او زیرا به راه | صد هزاران پَرده آمد تا اِله | |
۳۷۰۲ | هر یکی در پَردۀ موصولِ خوست | وَهْم او آن است کان خود عینِ هوست | |
۳۷۰۳ | پَس پَیَمبَر دَفْع کرد این وَهْم از او | تا نباشد در غَلَط سوداپَز او | |
۳۷۰۴ | وان کِه اَنْدَر وَهْمِ او تَرکِ اَدَب | بیاَدَب را سَرنِگونی داد رَب | |
۳۷۰۵ | سَرنِگونی آن بُوَد کو سویِ زیر | میرَوَد پِنْدارد او کو هست چیر | |
۳۷۰۶ | زان که حَدِّ مَست باشد این چُنین | کو نَدانَد آسْمان را از زمین | |
۳۷۰۷ | در عَجَب هایَش به فکر اَنْدَر رَوید | از عظیمی وَزْ مَهابَت گُم شوید | |
۳۷۰۸ | چون زِ صُنْعَش ریش و سَبْلَت گم کُند | حَدِّ خود داند زِ صانِع تَنْ زَنَد | |
۳۷۰۹ | جُز که لا اُحْصی نگوید او زِ جان | کَزْ شُمار و حَد بُرون است آن بَیان |
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!