مثنوی مولانا – دفتر ششم – بخش ۱۴ – مُناظرهٔ مُرغ با صَیّاد در تَرَهُّب و در معنیِ تَرَهُّبی که مُصْطَفی عَلَیْهِ‌السَّلام نَهی کرد از آن اُمَّتِ خود را که لا رَهْبانیَّةَ فِی الاِسْلام

 

۴۸۱ مُرغ گُفتش خواجه در خَلْوَت مَایست دینِ اَحمَد را تَرَهُّب نیکْ نیست
۴۸۲ از تَرَهُّب نَهی کرده‌ست آن رَسول بِدْعَتی چون دَر گرفتی ای فُضول؟
۴۸۳ جمعه شَرط است و جَماعَت در نماز اَمرِ مَعْروف و زِ مُنْکَر اِحْتِراز
۴۸۴ رَنجِ بَدخویان کَشیدن زیرِ صَبر مَنْفَعَت دادن به خَلْقان هَمچو ابر
۴۸۵ خَیرُناس آن یَنْفَع النّاس ای پدر گَر نه سنگی چه حَریفی با مَدَر؟
۴۸۶ در میانِ اُمَّتِ مَرحومْ باش سُنَّتِ اَحمَد مَهِل مَحْکوم باشد
۴۸۷ گفت عقلِ هر کِه را نَبْوَد رُسوخ پیشِ عاقلْ او چو سَنگ است و کُلوخ
۴۸۸ چون حِماراست آن که نانْش اُمْنیَّت است صُحبَتِ او عینِ رَهْبانیَّت است
۴۸۹ زان که غیرِ حَقْ هَمی گردد رُفات کُلُّ آتٍ بَعْدَ حینٍ فَهْوَ آت
۴۹۰ حُکْمِ او هم حُکْمِ قِبْله‌یْ او بُوَد مُرده‌اَش خوان چون که مُرده‌جو بُوَد
۴۹۱ هر کِه با این قَوْم باشد راهِب است که کُلوخ و سنگْ او را صاحب است
۴۹۲ خود کُلوخ و سَنگْ کَس را َرهْ نَزَد زین کُلوخانْ صد هزار آفَت رَسَد
۴۹۳ گفت مُرغَش پَسْ جِهاد آن گَهْ بُوَد کین چُنین رَه‌زَنْ میانِ رَهْ بُوَد
۴۹۴ از برایِ حِفْظِ و یاریّ و نَبَرد بر رَهِ نااَمْن آید شیرْمَرد
۴۹۵ عِرْقِ مَردی آن گَهی پیدا شود که مُسافر هَمرَهِ اَعْدا شود
۴۹۶ چون نَبیِّ سَیْف بوده‌ست آن رَسول اُمَّتِ او صَفْدَرانَند و فُحول
۴۹۷ مَصْلَحَت در دینِ ما جنگ و شُکوه مَصْلَحَت در دینِ عیسی غار و کوه
۴۹۸ گفت آری گَر بُوَد یاریّ و زور تا به قُوَّت بَر زَنَد بر شَرّ و شور
۴۹۹ چون نباشد قُوَّتی پَرهیز بِهْ در فِرارِ لا یُطاقْ آسان بِجِهْ
۵۰۰ گفت صِدْقِ دل بِبایَد کار را وَرْنَه یاران کَم نَیایَد یار را
۵۰۱ یارْ شو تا یارْ بینی بی‌عَدَد زان که بی‌یارانْ بِمانی بی‌مَدَد
۵۰۲ دیوْ گُرگْ است و تو هَمچون یوسُفی دامَنِ یَعْقوب مَگْذار ای صَفی
۵۰۳ گُرگْ اَغْلَب آن گَهی گیرا بُوَد کَزْ رَمه شیشَک به خود تنها رَوَد
۵۰۴ آن که سُنَّت یا جَماعَت تَرک کرد در چُنین مَسْبَع نه خونِ خویش خَورْد؟
۵۰۵ هست سُنَّت رَهْ جَماعَت چون رَفیق بی‌رَه و بی‌یار اُفْتی در مَضیق
۵۰۶ هَمرَهی نه کو بُوَد خَصْمِ خِرَد فُرصَتی جویَد که جامه‌یْ تو بَرَد
۵۰۷ می‌رَوَد با تو که یابَد عَقْبه‌یی که توانَد کَردَت آن جا نَهْبه‌یی
۵۰۸ یا بُوَد اُشتُردلی چون دیدْ ترس گوید او بَهرِ رُجوعْ از راهْ دَرس
۵۰۹ یار را تَرسان کُند زُ اشْتُردلی این چُنین هَمرَه عَدو دان نه وَلی
۵۱۰ راهِ جانْ ‌بازی‌ست و در هر غیشه‌یی آفَتی در دَفْعِ هر جانْ ‌شیشه‌یی
۵۱۱ راهِ دین زان رو پُر از شور و شَراست که نه راهِ هر مُخَنَّث گوهراست
۵۱۲ در رَهْ این تَرسْ اِمْتِحان‌هایِ نُفوس هَمچو پَرویزَن به تَمْییزِ سَبوس
۵۱۳ راهْ چِه بْوَد؟ پُر نِشانِ پای ها یارْ چِه بْوَد؟ نَردبان رای‌ها
۵۱۴ گیرم آن گُرگَت نَیابَد زِ احْتیاط بی زِ جَمعیَّت نَیابی آن نَشاط
۵۱۵ آن کِه تنها در رَهی او خوش رَوَد با رَفیقانْ سیرِ او صدتو شود
۵۱۶ با غَلیظی خَر زِ یارانْ ای فَقیر در نَشاط آید شود قُوَّت‌پَذیر
۵۱۷ هر خَری کَزْ کاروان تنها رَوَد بر وِیْ آن راهْ از تَعَب صدتو شود
۵۱۸ چند سیخ و چند چوبْ اَفْزون خورَد تا که تنها آن بیابان را بُرَد
۵۱۹ مَر تو را می‌گوید آن خَر خوش شِنو گَر نه‌یی خَر هم‌چُنین تنها مَرو
۵۲۰ آن کِه تنها خوش رَوَد اَنْدَر رَصَد با رَفیقانْ بی‌گُمان خوش‌تَر رَوَد
۵۲۱ هر نَبی‌یی اَنْدَرین راهِ دُرُست مُعْجزه بِنْمود و هَمراهان بِجُست
۵۲۲ گَر نَباشد یاریِ دیوارها کِی بَرآیَد خانه و اَنْبارها؟
۵۲۳ هر یکی دیوار اگر باشد جُدا سَقْف چون باشد مُعَلق در هوا؟
۵۲۴ گَر نباشد یاریِ حِبْر و قَلَم کِی فُتَد بر رویِ کاغذها رَقَم؟
۵۲۵ این حَصیری که کسی می‌گُستَرَد گَر نه پیوندد به هم بادَش بَرَد
۵۲۶ حَقْ زِ هَر جِنْسی چو زَوْجَیْن آفرید پس نَتایج شُد زِ جمعیَّت پَدید
۵۲۷ او بِگفت و او بِگفت از اِهْتِزاز بَحْثَشان شُد اَنْدَرین معنی دراز
۵۲۸ مثنوی را چابُک و دِلْخواه کُن ماجَرا را موجَز و کوتاه کُن
۵۲۹ بعد از آن گُفتَش که گندم آنِ کیست؟ گفت اَمانَت از یَتیمِ بی‌وَصی ست
۵۳۰ مالِ اَیْتام است اَمانَت پیشِ من زان که پِنْدارند ما را مُؤتَمَن
۵۳۱ گفت من مُضْطَرَّم و مَجْروحْ‌حال هست مُردار این زمان بر من حَلال
۵۳۲ هین به دَسْتوری ازین گندم خَورَم ای اَمین و پارسا و مُحْتَرم
۵۳۳ گفت مُفتیِّ ضَرورت هم تویی بی‌ضَرورت گَر خوری مُجْرِم شَوی
۵۳۴ وَرْ ضَرورت هست هم پرهیز بِهْ وَرْ خوری باری ضَمانِ آن بِدِه
۵۳۵ مُرغ بَسْ در خود فرو رفت آن زمان توسَنَش سَر بِسْتَد از جَذْبِ عِنان
۵۳۶ چون بِخورْد آن گندم اَنْدَر فَخْ بِمانْد چند او یاسین و اَلاَنْعام خوانْد
۵۳۷ بعدِ دَرماندن چه اَفْسوس و چه آه؟ پیش از آن بایَست این دودِ سیاه
۵۳۸ آن زمان که حِرص جُنْبید و هَوَس آن زمان می‌گو کای فریادْرَس
۵۳۹ کان زمان پیش از خرابی بَصْره است بوک بَصْره وا رَهَد هم زان شِکَست
۵۴۰ اِبْکِ لی یا باکِیی یا ثاکِلی قَبْلَ هَدْمِ الْبَصْرَةِ وَ الْمَوْصِلِ
۵۴۱ نُحْ عَلَیَّ قَبْلِ مَوْتی وَاعْتَفِر لا تَنُحْ لی بَعْدَ مَوْتی وَاصْطَبِر
۵۴۲ اِبْکِ لی قَبْلَ ثُبُوری فِی‌النَّوی بَعْدِ طوفانِ النَّوی خَلِّ الْبُکا
۵۴۳ آن زمان که دیو می‌شُد راهْ‌زَن آن زمان بایَست یاسین خوانْدن
۵۴۴ پیش از آنْک اِشْکَسته گردد کارَوان آن زمان چوبَک بِزَن ای پاسْبان

#دکلمه_مثنوی

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] آبِ جَیحون را اگر نَتْوان کَشید هم زِ قَدْرِ تشنگی نَتْ… […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *