فیه ما فیه مولانا – فصل ۳۲

فصل سی و دوم

صفتِ یقین، شیخ است کامل، ظنّ‌های نیکویِ راست، مریدان اویند عَلی التَّفاوت؛ ظن و اغلبِ ظن و اغلبِ اغلبِ ظن و عَلی هذا همچنین هر ظنّی که افزون‌تر است، آن ظنِ او به یقین نزدیک‌تر و از انکار دورتر؛ لَوْ وُزِنَ اِیْمَانُ اَبِیْ بَکْرٍ[۱]، همۀ ظنونِ راست از یقین شیر می‌خورند و می‌افزایند و آن شیر خوردن و افزودن، نشانِ آن تحصیلِ زیادتیِ ظن است به علم و عمل، تا هر یکی یقین شوند و در یقین فانی شوند به کلّی زیرا چون یقین شوند، ظن نماند و این شیخ و مریدانِ ظاهر شده در عالمِ اجسام نقش‌های آن شیخِ یقین‌اند و مریدانش؛ دلیل بر آن‌که این نقش‌ها متبدِّل می‌شوند دَوْراً بَعْدَ دَوْرٍ وَ قَرْناً بَعْدَ قَرْنٍ و آن شیخِ یقین و فرزندانش که ظنونِ راستند قایمند در عالَم، عَلی مَرِّ الْادْوَارِ وَ الْقُرُوْنِ مِنْ غَیْر تَبَدُّلٍ باز ظنون‌ها غالِطِ[۲] ضالِّ[۳] منکر[۴] راندگان شیخِ یقینند که هر روز از او دورتر شوند و هر روز پس‌ترند، زیرا هر روز می‌افزایند در تحصیلی که آن ظَنِ بَد را بیفزاید، فِی قُلُوْبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضاً[۵]، اکنون خواجگان خرما می‌خورند و اشتران خار خورند؛ قَالَ اللهُ تَعَالی أَفَلَا یَنْظُرُوْنَ إِلَی الْإِبِلِ[۶] إِلَّامَنْ تَابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً[۷]، فَأُولَئِکَ یُبَدَّلُ اللهُ سَیَّئّاتِهِمْ حَسَنَاتٍ[۸]، هر تحصیلی که کرده است در افسادِ ظن، این ساعت قوَّت شود در اصلاحِ ظن، همچون که دزدی دانا توبه کرد و شحنه شد؛ آن همه طرّاری‌های دزدی که می‌ورزید این ساعت قوَّت شد در عدل و احسان و فضل دارد بر شحنگانِ دیگر که اوّل دزد نبوده‌اند زیرا که این شحنه که دزدی‌ها کرده است شیوۀ دزدان را می‌داند، احوالِ دزدان از او پوشیده نماند و این چنین کس اگر شیخ شود سخت کامل باشد و راهبرِ عالَم و مهدیِ زمان.

—–

[۱]  حواشی استاد فروزانفر: حدیثی است که غزّالی در احیاء علوم‌الدّین،ج ۱،ص ۳۹،و ج ۳،ص ۱۱۷ و ۱۱۱، بدان استناد جسته و نصّ آن چنین است: لو وزن ایمان ابی بکر بایمان العالمین لرجح – رجوع کنید به اتحاف السادة المتقین،ج  ۱،ص ۳۲۳ که طرق و وجوه مختلف روایت حدیث مذکور را به دست می‌دهد.

[۲]  خطا کار.

[۳]  گمراه.

[۴]  انکار کننده.

[۵]  بخشی از آیۀ ۱۰ سورۀ بقره: در دل‌هایشان بیماری است، پس خدا ایشان را بیماری افزود.

[۶]  بخشی از آیه ۱۷ سورۀ غاشیه: چرا شتر را نمی‌نگرند؟

[۷]  بخشی از آیۀ ۶۰ سورۀ مریم: مگر کسانی که توبه کردند و ایمان آوردند و کار شایسته انجام دادند.

[۸]  بخشی از آیۀ ۷۰ سورۀ فرقان: پس آنانند که خدا بدی‌هاشان را به حسنات تبدیل می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *