معارف محقق ترمدی – تصحیح استاد فروزانفر – متن ۳۸

قوله تعالی‌ فاعلم انه لا اله الا الله هو چون خلق را از بت‌پرستی و هواپرستی به خداپرستی خواندی خلق دو قسم شدند قومی تسلیم کردند و قومی نکردند تو را نیز ما می‌خوانیم باز به خود چنان‌که باز را بفرستند تا شکار کند بعضی مرغان بگریزند بعضی را بگیرد طبل‌باز[۱] بزنند که تو باز آ.[۲]

قوله تعالی‌ فاعلم أنه‌ هو اشارت است به‌آن خدای که تو را برگزید و بفرستاد از این برگزیدگی و فرستادن بازگرد به برگزیننده و فرستنده هرکه این کلمه لا اله الا الله محمد رسول الله را بر عادت گوید که از کوچکی خو کرده است احمق باشد که هم بر حالت کودکی مانده است و هرکه از تعجب بد و نیک جهان گوید محجوب است و بی‌خبر است از حق و هرکه نه بر طریق اخلاص گوید این کلمۀ اخلاص را چنان بود که آب پاک را با پلیدی بیامیزد با آن آب آمیخته شود غسل کند[۳]. بیت:

سخنی کز تو گشت آلوده‌/ گرچه خوبست گشت بیهوده

و اگر آمیزش وسوسۀ ما سخن حق را متغیر نکردی هفتاد و دو ملت نشدی اهل قبله زیرا همه از قرآن حجت می‌آرند چون با غرض خود آمیختند همچو آبی که با خاک بیامیزی در او چیزی نتوان دیدن و اگر توان دیدن تمام نتوان دیدن و هرکه کلمۀ اخلاص را به اخلاص گوید و از جان و از حقیقت گوید چنان باشد که آب را با کوزۀ پاک از جوی پاک برگیرد و غسل کند و اهل نماز و مناجات گردد و اهل خطاب لبیک گردد. بیت:

هرکه را جان عز لبیک است/ نامه بر نامه پیک بر پیک است

——

[۱] طبلى که وقتى باز را به سوى مرغان پرواز دهند آن طبل را بنوازند تا مرغان برمند و پرواز گیرند. آنندراج.

[۲] مطابق است با آنچه در حقائق سلمى از قول جنید مى‌بینیم: قال الجنید امر الله تعالى نبیه (ص) ان یدعوا الخلق من الاصنام و الاوثان فدعاهم فمن بین مجیب و منکر فدعاه الیه من نفسه و من الخلق و من الاکوان فقال فاعلم انه لا إله الا الله هو و هو الذى یستحق الالهیة دون غیره. و نظیر آن گفته ابن عطاست: امر نبیه (ص) ان یدعوا الخلق الیه ثم قال فاعلم انک الداعى للخلق الى و انا ادعوک منک الى لئلا تلاحظ شیئا من افعالک و اقوالک.

[۳] بیان سخن ابوبکر واسطى است (متوفى بعد از ۳۲۰) که در حقائق سلمى نقل شده است: قال الواسطى من قال لا إله الا الله على العادة فهو احمق و من قالها تعجبا فهو مصروف من الحق و من قالها [لا] على الاخلاص فالشرک وطنه لانه بایاه (کذا و الظاهر بآیاته) یخلص حتى یصیر مخلصا و من قالها على الحقیقة فقد تبتل عن الشواهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *