مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: عقاید عرفانی و مسلک خاص مولوی – ۸۵ – دور و کور و ادوار هزارگانی

توضیحاً رجعت که اینجا گفتیم غیر از مسئلۀ «دور و کور[۱]» و «دوره‌های هزارگانی» یا «ادوار الوف» است که جمعی از منجمان و فلاسفۀ قدیم ایرانی و یونانی و بابلی و هندی و مخصوصاً حکمای اشراقی خسروانی، و از آن جمله «شیخ اشراق» شیخ شهاب‌الدین سهروردی صاحب حکمة الاشراق[۲] بر این عقیده بودند که پس از مدت بیست و پنج هزار و دویست سال شمسی که مقدار یک دور حرکت خاصۀ فلک اعلی یا «فلک اطلس» است[۳] جمیع اوضاع جهان و کائنات تجدید می‌شود

قیل نفوس الفلک الدوار/ نقوش‌ها واجبة التّکرار

و هرچند در کیفیت و کمیت دور اعظم ادوار الوف و دور و کور مابین منجمان اختلاف است، ولیکن در اصل مقصود که تجدید اوضاع‌ و احوال کائنات باشد، همه اتفاق دارند.

امّا باید توجه داشت که این تجدد و تکرار شاید بر سبیل رجعت به معنی بازگشت عینی شخصی موجودات نیست؛ بلکه نظیر تجدید فصول سال، و تکرار گل و میوۀ درختان است؛ یعنی می‌گویند بعد از انقضای ۲۵۲۰۰ سال، شبیه اوضاع و احوال گذشته تکرار می‌شود، نه این‌که اعادۀ معدوم شده باشد

و بعضی دورۀ رجعت و تکرار موجودات را سیصد و شصت هزار سال، و برخی سی و شش هزار و چهارصد و بیست و پنج سال گفته‌اند.[۴]

[۱] هر دوکلمه (دور، کور) به فتح اول است.

[۲] شیخ شهاب‌الدین یحیی بن حبش بن امیرک معروف به «شیخ اشراق» مؤلف «حکمة الاشراق» و «مطارحات» و «تلویحات» و غیره که به سال ۵۸۷ ه‍ ق به قتل رسید! و او غیر از شیخ شهاب‌الدین سهروردی (عمر بن محمد) صوفی عارف صاحب «عوارف المعارف» است که در ۶۳۲ ه‍ ق درگذشت.

[۳] بنابراین که هر درجه هفتاد سال شمسی باشد؛ و این امر مورد اختلاف است، بعضی کمتر و برخی بیشتر از ۷۰ سال گفته‌اند.

[۴] اسفار ملاصدرا و شرح حکمة الاشراق.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *