مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: حرکت توسطیه و قطعیه

حرکت را از یک نظر به دو قسم «توسطیه» و«قطعیه» تقسیم کرده‌اند.

مقصود از حرکت توسطیه بودن جسم متحرک است مابین مبدأ و منتهی؛ لیکن نه همین مفهوم کلی ذهنی که در لوح فکر مرتسم می‌شود بلکه مراد مصداق خارجی این توسط است که آن را به مناسبت وسعت و احاطه و استمرار وجودی «کلی سعی» با کسر سین و تشدید یاء منسوب به «سعه» می‌گویند.

این نوع از حرکت ذاتاً امر ثابت بسیطی است که در خارج سیلان دائم مستمر دارد؛ یعنی در هرآن از آنات زمان و هر حدی از حدود مسافت که فرض کنیم آن حرکت موجود است؛ نظیر «نقطۀ سیاله» نسبت به خط ممتد و «آن سیال» نسبت به امتداد زمان.

و همین امر ثابت بسیط که حرکت توسطی نامیده می‌شود، به سبب سیلان و استمرارش موجب ترسیم امر ممتدی است که به واسطۀ ذات سیال مستمر حرکت توسطیه، در صحیفۀ خیال رسم می‌شود؛ و نسبت آن‌ها به یکدیگر، مثل نسبت نقطۀ سیال و آن سیال است، به امتداد خط و زمان.

به عبارت واضح‌تر در حرکت جسمانی آنچه در خارج موجود است حرکت توسطی است؛ و رشتۀ ممتدی که از آن در ذهن تصور می‌شود از امور خیالی است؛ و همین امتداد مرتسم در خیال را حرکت قطعی نامیده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *