مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: چگونگی ربط حادث به قدیم

هرچند این مسئله در اصل جزو مسائل فلسفی و کلامی است؛ اما چون جنبۀ عرفانی نیز دارد؛ و در مباحث قبل هم مکرر از آن یاد کرده‌ایم، برای این‌که خوانندگان این کتاب در ابهام نمانند و محتاج به مراجعۀ کتب دیگر نباشند، به قدری که درخور فهم متوسط عمومی باشد، و به قول منطقی‌ها به اندازۀ «شرح اسم» در این‌باره گفت‌وگو می‌کنیم.

چگونگی ارتباط امر حادث متجدد، به مبدأ ثابت قدیم ازلی، یکی از مهمات و عویصات مسائل فلسفه و کلام است؛ که فلاسفه و متکلمان هرکدام به طریقی از در چاره‌جویی برآمده و در حل آن مشکل کوشیده‌اند!

گاه هم برای تخلص از این مخمصه به تکلفات عجیب افتاده، از راه ناچاری به اقوال سخیف نامعقول از قبیل «قدیمی بودن جمیع اجزاء عالم» و «حدوث اراده در واجب‌الوجود قدیم ذاتی» و «جواز تخلف معلول از علت» و امثال آن، ملتزم شده‌اند که صرف وقت کردن و تضییع عمر در نقل و جرح و تعدیل آن قبیل اقوال به اعتقاد من از روش عقل مستقیم به دور است.

***

توضیحاً «حادث» که در این مبحث گفته‌اند، مقصود حادث زمانی است که شامل حوادث یومیه و مجموع عالم طبیعی جسمانی می‌شود؛ نه عقول و مجردات صرف؛ که به عقیدۀ گروهی از محققان فلسفه و کلام قدیم زمانی‌اند و حادث ذاتی.

اما مطابق عقیدۀ آن دسته از متکلمان که مجموع عالم امکان، اعم از مادی و مجرد را حادث زمانی شمرده‌اند، پیدا است که دایرۀ اشکال ربط حادث به قدیم وسیع‌تر و حل آن دشوارتر خواهد بود.

و به فرض حدوث ذاتی که جمهور حکما و متکلمان گفته‌اند؛ یا بنابر تصویر حدوث دهری که منسوب به محقق داماد است[۱] موضوع بحث محدود و منحصر به همان عالم جسمانی و حوادث یومی می‌شود که اول بار گفتیم.

به هر حال قدر مسلم این است که می‌خواهند چگونگی ربط حادث به قدیم؛ یعنی کیفیت صدور حوادث متجدد و متغیر زمانی وقت و ساعت امروز و فردا؛ و نحوۀ ارتباط آن را با مبدأ ثابت قدیم ازلی که علت اولی و سبب اصلی وجود ممکنات است معلوم کنند؛ و از حریم مقدس «لا مؤثر فی الوجود الا الله» قدم بیرون نگذارند.

[۱] یعنی میر محمدباقر داماد متوفی ۱۰۴۱ ه‍.ق مؤلف قبسات و جذوات و ایماضات و کتب و رسائل عقلی و نقلی دیگر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *