مولوینامه – جلد دوم – فصل چهارم: شرط، تسلیم است نه کار دراز
شرط اصلی در سیر و سلوک؛ و تعلیم و تربیت شیخ استاد این است که در خدمت او تسلیم و اطاعت و بندگی صرف؛ و به قول معروف «کالمیت بین یدی الغسال» باشند؛ با شیخ در هیچ امر و به هیچ روی ستیزگی و خودرایی نکنند، گفتههای او را وحی منزل الهی بشناسند؛ هرچه از استاد میبینند هرچند به حسب ظاهر امر منکر نامشروع و برخلاف عقاید آنها باشد بر وی اعتراض و خردهگیری نکنند؛ و هرچه میفرماید هرچند مخالف عقیدت و کیش آنها بنماید، بدان عمل کنند «به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید»
بلکه به درجاتی از ارادت و حسن عقیدت در حق شیخ برسند که در وی مطلقاً عیب نبینند؛ و هرچه از او صادر شود عین خیر و مصلحت بشناسند.
و چون سالک به این درجه از تسلیم و انقیاد رسید، راه وصول به مقصدش کوتاه میشود و هرچه زودتر و سالمتر به سرمنزل مقصود میرسد.
آنچه گفتیم یک جزو از درسی است که قرآن کریم در سورۀ کهف در داستان موسی و خضر علیهماالسلام به ما میدهد
خلاصه اینکه مولوی میگوید طاعات و عبادتها و ریاضتها همه قشر و پوست است؛ و ایمان و تسلیم پیش حق و حقیقت و اطاعت خضر راهبر مغز و اصل مقصود است.
شرط، تسلیم است نه کار دراز/ سود نبود[۲] در ضلالت ترکتاز
***
در بیان حقیقت اسلام نیز در آیۀ کریمۀ قرآن مجید میخوانیم «وَ مَنْ اَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ اَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ: نساء» و «بَلی مَنْ اَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ اَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ: بقره».
[۱] مأخوذ از آیۀ شریفه «هذا فِراقُ بَینِی وَ بَینِک» که از قول خضر به حضرت موسی علیه السلام است؛ و دنبالهاش اشاره به کارهای خضر شده که در نظر موسی منکر خلاف شرع مینموده و در واقع صواب و مصلحت بوده است.
[۲] ندهد: خ.
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!