مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: شرط، تسلیم است نه کار دراز

شرط اصلی در سیر و سلوک؛ و تعلیم و تربیت شیخ استاد این است که در خدمت او تسلیم و اطاعت و بندگی صرف؛ و به قول معروف «کالمیت بین یدی الغسال» باشند؛ با شیخ در هیچ امر و به هیچ روی ستیزگی و خودرایی نکنند، گفته‌های او را وحی منزل الهی بشناسند؛ هرچه از استاد می‌بینند هرچند به حسب ظاهر امر منکر نامشروع و برخلاف عقاید آن‌ها باشد بر وی اعتراض و خرده‌گیری نکنند؛ و هرچه می‌فرماید هرچند مخالف عقیدت و کیش آن‌ها بنماید، بدان عمل کنند «به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید»

بلکه به درجاتی از ارادت و حسن عقیدت در حق شیخ برسند که در وی مطلقاً عیب نبینند؛ و هرچه از او صادر شود عین خیر و مصلحت بشناسند.

و چون سالک به این درجه از تسلیم و انقیاد رسید، راه وصول به مقصدش کوتاه می‌شود و هرچه زودتر و سالم‌تر به سرمنزل مقصود می‌رسد.

آنچه گفتیم یک جزو از درسی است که قرآن کریم در سورۀ کهف در داستان موسی و خضر علیهماالسلام به ما می‌دهد

چون گرفتی پیر هین تسلیم شو/ همچو موسی زیر حکم خضر رو
صبر کن بر کار خضری بی‌نفاق/ تا نگوید خضر رو «هذا فراق»[۱]
گرچه کشتی بشکند تو دم مزن/ گرچه طفلی را کشد تو مو مکن
دست او را حق چو دست خویش خواند/ تا ید الله فوق ایدیهم براند
دست حق میراندش زنده‌ش کند/ زنده چه بود، جان پاینده‌ش کند 

خلاصه این‌که مولوی می‌گوید طاعات و عبادت‌ها و ریاضت‌ها همه قشر و پوست است؛ و ایمان و تسلیم پیش حق و حقیقت و اطاعت خضر راهبر مغز و اصل مقصود است.

شرط، تسلیم است نه کار دراز/ سود نبود[۲] در ضلالت ترکتاز

***

 چون گزیدی پیر،نازک‌دل مباش/ سست و ریزیده چو آب و گل مباش
ور بهر زخمی تو پرکینه شوی/ پس کجا بی‌صیقل آیینه شوی 

 

در بیان حقیقت اسلام نیز در آیۀ کریمۀ قرآن مجید می‌خوانیم «وَ مَنْ اَحْسَنُ دِیناً مِمَّنْ اَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ: نساء» و «بَلی مَنْ اَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ اَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ: بقره».

[۱] مأخوذ از آیۀ شریفه «هذا فِراقُ بَینِی وَ بَینِک» که از قول خضر به حضرت موسی علیه السلام است؛ و دنباله‌اش اشاره به کارهای خضر شده که در نظر موسی منکر خلاف شرع می‌نموده و در واقع صواب و مصلحت بوده است.

[۲] ندهد: خ.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *