مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: مانندگی یا پیوند عقاید مولوی با مذهب خواص شیعه

برای مزید فایدت می‌افزاییم که مسئلۀ امامت و معرفت امام حی یکی از اصول عمدۀ مذهب کلی طوایف شیعی است؛ و بعضی مانند فرقۀ باطنیۀ اسماعیلیه در امر امامت چندان پیش می‌روند که آن را یگانه اصل اساسی و رکن عمدۀ دین و مذهب می‌دانند؛ و بر معرفت خدا و رسول نیز مقدم می‌دارند؛ به این معنی که می‌گویند همان امام حی قائم ناطق است که ما را به خدا و پیغمبر رهبری و راهنمایی می‌کند و ما باید خدا و رسول را همان‌طور که او تعلیم می‌دهد و معرفی می‌کند بشناسیم نه از پیش خود و با عقل کوتاه و اندیشه‌های نارسای خود؛ و نه از روی آراء و اهواء دیگران.

اخبار و روایات شیعی که در امر امامت و معرفت امام ایراد شده و به اعتقاد من بهترین و جامع‌ترین مؤلفاتش جلد هفتم «بحارالانوار» علامه ملا محمد باقر مجلسی است (متوفی ۱۱۱۰ ه‍. ق) مشحون از نکات دقیق مذهبی و لطایف عرفانی مربوط به این مسائل است.

می‌خواهم عرض کنم که اگر از اختلاف الفاظ و اصطلاحات صرف‌نظر کنیم و افکار و عقاید ملل و طوایف را بی‌پیرایۀ لفظ و عبارت بسنجیم به نظر من روح عقیدۀ مولوی در احتیاج بشر به هدایت و رهبری پیر طریقت، و وجوب معرفت و پیوستن به انسان کامل، و تجلی ربوبیت در مظهر بشری، با ریشۀ مذهب خواص شیعه مانندگی قوی، یا پیوند و و رابطۀ معنوی دارد؛ در مقدمۀ «تفسیر مثنوی» دز هوش‌ربا نیز به این نکته اشاره کرده‌ایم[۱].

[۱] صفحۀ شصت‌وسه طبع طهران سال ۱۳۴۹ شمسی هجری.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *