مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: چند توضیح

به احتمال این‌که در مباحث قبل نکته‌ای مبهم و مجهول مانده باشد چند فقره از مسائل مهم را توضیح می‌دهم

۱- مقصود عرفا از پیر طریق و قطب هدایت اعم از نبوت و ولایت است، یعنی برای کسی که زمان یکی از انبیا و رسولان الهی را که دارای جنبۀ ولایت نیز باشند مثل حضرت خاتم‌المرسلین علیه السلام، درک کرده باشد همان پیغمبر معاصرش امام هادی و قطب رهنما و پیر دستگیر و دلیل راه سیر و سلوک روحانی اوست «وَ جَعَلْناهُمْ اَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا: انبیاء ۲۱ آیه ۷۳»؛ امّا بعد از وی کار به دست اولیای خدا و مردان کامل مکمّل است.

۲- آنچه خواص شیعه در باب معرفت امام گفته؛ و هم او را واسطه و وسیلۀ معرفت خدا و رسول دانسته‌اند، منظور بیان صفات و نعوت جلال و جمال الهی و کیفیت عبادت خدا، و تشریح احکام تشریعی کتاب و سنت پیغمبر است؛ و این امور با مسئلۀ اثبات صانع و توحید فطری «اَ فِی اللّٰهِ شَک فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ: ابراهیم ۱۴ آیه ۱۰»، منافات ندارد.

این ابیات از «آقا محمدرضا قمشه‌ای اصفهانی» حکیم عارف معروف قرن اخیر است متوفی ۱۳۰۶ ه‍ ق که صهبا تخلص داشت؛ در ظهور صفت رحمانیت گفته است

آن خدای دان همه مقبول و ناقبول/ من رحمة بدا و الی ما بدا یؤول
از رحمت آمدند و به رحمت روند خلق/ این است سر عشق که حیران کند عقول
مردم همه به فطرت توحید زاده‌اند/ وین شرک، عارضی بود و عارضی یزول

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *