رسالۀ سپهسالار – قِسم دوّم – فصل سوّم – در ذکرِ مناقبِ حضرتِ خداوندگار – حکایت ۳: اژدهای درون

و نقل است از مذکور که گفت: یک نوبت سلطانِ سعید رکن الدّین[۱] فرمود که: ترتیبِ تریاقِ فاروقی[۲] باید کرد. بنا براشارتِ او تمامتِ اجزاء و مصالحِ آن از هر جای به دست آورده شد. روزِ ترکیب در گوشۀ خانه رفته، به تعجین[۳] مشغول گشته و تمامتِ درهای خانه و مخارج و مداخل آن مسدود کرده شد. چون به اتمام رسید ناگاه حضرتِ خداوندگارِ ما قَدّسَ اللهُ رُوحه الغرر، از گوشۀ خانه ظاهر گشت. به حضرتش رفتم و بعد از دست‌بوس تریاق را با خُنبره[۴] به حضرتش نهادم، تا مگر به انگشتی مشرّف کند، هرگز التفات نفرمود و گفت: ای مولانا اکمل الدّین[۵]، اژدهایی که در درونِ ما نیش زده است اگر بحرِ محیط تریاک باشد علاجِ آن نتواند کرد و درحال باز غایب شد.

————————–

[۱] حواشی استاد نفیسی: مراد از این پادشاه رکن الدّین قلج ارسلان معروف به قلج ارسلان چهارم از پادشاهان سلجوقی روم است که در ۶۵۵ به پادشاهی نشست و در ۶۶۳ کشته شد و به همین جهت او را در این کتاب (سلطان سعید) خوانده است و ناچار این واقعه در میان سال‌های ۶۵۵ و ۶۶۳ روی داده است که رکن الدّین قلج ارسلان هنوز در پادشاهی بوده و چون مولانا جلال الدّین در روز یکشنبۀ پنجم جمادی الاخرۀ ۶۷۲ درگذشته این واقعه به تفاوت از ۱۷ تا ۹ سال پیش از مرگ وی روی داده است.

[۲] نوعی معجون دارویی که از ترکیب تریاک و چند ماده دیگر ساخته می‌شده و در طب سنتی کاربرد داشته.

[۳] عمل آوری

[۴] خمره، خم کوچک.

[۵] حواشی استاد نفیسی: لقب ابن عدیم کمال الدّین بوده است. کمال الدین ابوالقاسم یا …، از بزرگان علمای حنفی حلب در قرن هفتم بود و این خانواده که به خانوادۀ ابن عدیم یا ابن ابی جراده معروف بوده‌اند یکی از مشهورترین خانوادهای دانش به شمار میرفته‌اند و دانشمندان بسیار از آن برخاسته‌اند. در ذیحجۀ ۵۸۸ در حلب ولادت یافته و در جمادی الاولی ۶۶۰ درگذشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *