شرح مثنوی بدیع‌الزمان فروزانفر – دفتر اوّل – بخش ۳۸ – ترجیح نهادن شیر جهد و اکتساب را بر توکل و تسلیم‌

گفت آری گر توکل رهبر است‌ این سبب هم سنت پیغمبر است‌

چنان‌که گفتیم توکل حالتی است قلبی و سعی و عمل عبارت است از حرکات خارجی و بنابراین، میان کار و کوشش و توکل منافاتی وجود ندارد و ممکن است که بنده با وجود اعتماد به خدا و عدم وثوق به اسباب به‌نحو مستقل بکوشد و کار کند بدین مناسبت صوفیان می‌گویند توکل حال پیغمبر (ص) و سعی و عمل سنت اوست و از ابن سالم بصری شاگرد سهل بن عبدالله تستری و از صوفیان بنام (متوفی ۲۹۷) نقل می‌کنند که: التوکل حال رسول اللَّه (ص) و الکسب سنه رسول اللَّه (ص) تلبیس ابلیس، چاپ مصر، ص ۲۸۱٫

و نظیر آن گفته‌ی سهل بن عبدالله است: من طعن فی الاکتساب فقد طعن علی السنة و من طعن علی التوکل فقد طعن علی الایمان.

تلبیس ابلیس، چاپ مصر، ص ۲۷۸٫

گفت پیغمبر به آواز بلند با توکل زانوی اشتر ببند

در روایت است که عربی به حضور پیغمبرآمد و شتر خویش را یله کرده بود حضرت رسول (ص) پرسید که شترت را کجا گذاشتی؟ گفت آن را رها باز گذاشتم و بر خدا توکل کردم، فرمود: اعقلها و توکل. (پایش را ببند و بر خدا توکل کن) احادیث مثنوی، انتشارات دانشگاه طهران، ص ۱۰، تلبیس ابلیس، چاپ مصر، ص ۲۷۹٫

رمز الکاسب حبیب اللَّه شنو از توکل در سبب کاهل مشو

الکاسب حبیب اللَّه: حدیث است به‌گفته‌ی یوسف بن احمد مولوی و مثل است مطابق شرح بحرالعلوم و ظاهراً همین قول اخیر درست‌تر است و اگر حدیث باشد بنده هنوز مأخذ آن را نیافته‌ام.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *