مولوی‌نامه – جلد اول – فصل سوم: عقاید و افکار کلامی و فلسفی مولوی – ملاصدرا و پیروان او در جبر و تفویض پیرو مسلک مولوی شده‌اند

بسیاری از فلاسفۀ اسلامی به‌ویژه آن گروه که شیعۀ امامی بوده‌اند از قبیل خواجه نصیرالدین طوسی و قطب الدین محمد رازی و امثال ایشان همه در مسألۀ جبر و اختیار همان مسلک «امر بین الامرین» و حالت مابین جبر و اختیار را اختیار کرده‌اند.

و مخصوصاً گروه متأخران که رئیس و پیشوای آنها صدرالمتالهین یعنی ملاصدرای شیرازی صاحب اسفار است متوفی ۱۰۵۰ ه‍ ق در این‌باره با مسلک مختار مولوی که مأخوذ از «ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ» باشد و مخصوصاً با انضمام لطایف و با چاشنی دقایق عرفانی که شیوۀ خاص ممتاز مولوی است بسیار نزدیک گشته به طوری که می‌توان گفت پیرو مکتب و مسلک او شده‌اند.

حاجی ملا هادی سبزواری متوفی ۱۲۸۹ ه‍ ق که از خواص اتباع فلسفۀ ملاصدرا بوده است می‌گوید: «الفعل فعل الله و هو فعلنا»

مولوی فرموده است:

فعل حق و فعل ما هر دو ببین/ فعل ما را هست دان پیداست این

گر نباشد فعل خَلق اندر میان/ پس مگو کس را چرا کردی چُنان

خَلق حق، افعال ما را موجِد است/ فعل ما، آثار خَلق ایزد است

لیک هست آن فعل ما مختار ما/ زو جزا، گه مار ما گه یار ما

مولوی مخصوصاً در مسألۀ جبر و اختیار و قضا و قدر بسیار پافشاری کرده به طوری که در تمام شش دفتر مثنوی شریف و بیش از همه در دفتر اول و پنجم هرکجا مناسبتی پیش آمده به تفصیل یا اختصار در این‌باره گفت‌وگو کرده و احیاناً بعض مطالب و دلایل اثبات اختیار را مکرر نموده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *