مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: اعتصام به حبل الله

حبل اللّه؛ در اصطلاح مولوی ترک خودخواهی، و کف نفس از هوا و هوس و آزاد شدن از تعلقات شهوانی؛ و چنگ زدن به دستاویز حبل‌المتین ولایت یعنی تسلیم شدن و اتصال روحانی به انبیا و اولیا و مشایخ هدایت که به مقتضی لطف و رحمت الهی در هر عصر و زمان موجودند؛ و رشتۀ این فیض به امتداد شهور و دهور پیوسته است و تا قیام قیامت هیچ‌گاه قطع نخواهد شد؛ یعنی فضل کرم و رحمت الهی چنان مقدر فرموده است که هیچ عصر و زمانی از حجت روحانی خالی نباشد و رشتۀ نجات و سرمایۀ اصلاح نفوس بشری بدون فترت و انقطاع تا دامن رستاخیز کبری در هر وقت و زمان امتداد داشته باشد.

این خود مائیم که در چاه طبیعت و خلاب شهوات نفسانی اسیر خودخواهی و خودبینی و استکبار شده‌ایم و از تسلیم و عبادت استادان و راهبران طریق کمال و سعادت جاودانی ننگ و عار داریم.

یوسف حسنی تو، این عالم چو چاه/ وین رسن صبر است از امر اله
یوسفا آمد رسن برزن[۱] تو دست/ از رسن غافل مشو بیگه شده است
حمد للّه کاین رسن آویختند/ فضل و رحمت را به هم آمیختند
تا ببینی عالم جان جدید/ عالم بس آشکار ناپدید
این جهان نیست چون هستان شده/ وان جهان هست بس پنهان شده
این‌که بر کار است بیکار است و پوست/ و آنکه پنهان است مغز و اصل اوست
نور حق بر نور حس راکب شود/ آنگهی جان سوی حق راغب شود
سوی حسنی رو که نورش راکب است/ حس را آن نور نیکو صاحب است
نور حس را نور حق تزیین بود/ معنی نور علی نور،این بود

***

عروة الوثقی است این ترک هوا/ برکشد این شاخ جان را بر سما

***

دست کورانه بحبل الله زن/ جز به امر و نهی یزدانی متن
چیست حبل اللّه، رها کردن هوا/ کاین هوا شد صرصری مرعاد را 

***

رها کردن هوا و هوس و تنیدن به امرونهی یزدانی، درواقع مقدمۀ اعتصام به «حبل اللّه» و چنگ در زدن به حلقۀ ولایت است؛ و بیعت ولایت در حقیقت چنان است که با روان اولیا آمیخته، و در روح با آن‌ها متحد، و لااقل مرتبط شده باشند؛ و همین آمیزش و پیوند معنوی است که سرمایۀ نجات و رستگاری بشر در دو جهان می‌گردد.

چون تو در قرآن حق بگریختی/ با روان انبیا آمیختی
هست قرآن حال‌های انبیا/ ماهیان بحر پاک کبریا
ور بخوانی و نیی قرآن‌پذیر/ انبیا و اولیا را دیده گیر

[۱] در زن: خ.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *