مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: التزامات متکلمان

چون وجهۀ مباحث کلامی معطوف و مقصور بر مسائل مذهبی است، هرکجا خط مشی متکلمان به بن‌بست رسید، ناچار ملتزم به عقیده‌ای می‌شوند که در نظر فلاسفه و پیروان مکتب برهان عقلی مردود مطرود؛ و احیاناً چندان سخیف و مخالف بدیهیات و محسوسات می‌نماید که موجب سخریه و استهزاء می‌گردد؛ نظیر التزام متکلمان اشعری به مسئلۀ «تفکک رحی» و «عدم وجود دایره» و «سکون متحرک» و امثال آن[۱] که در اثر اعتقاد به «جزء لایتجزا» همۀ آن توالی را ملتزم شده‌اند؛ چنان‌که خواجه نصیرالدین طوسی در متن تجرید می‌گوید «و یلزمهم ما یشهد الحس بکذبه و سکون المتحرک و انتفاء الدائرة».

مسألۀ «العرض لا یبقی زمانین» مانند «کلام نفسی» در مبحث کلام الله نیز از همان قبیل مسائل التزامی است که اشاعره به طرح و قبول آن ناچار شده‌اند؛ و فلاسفه و متکلمان معتزلی آن را تأیید نمی‌کنند.

اما این‌که چرا ملتزم به این اعتقاد شده‌اند شرح آن را بعد خواهید شنید.

پنهان نیست که عارف و فقیه و متکلم هر سه با فلسفه و فلسفی مخالفت و مناقضت می‌ورزند.

در مباحث قبل که گفت‌وگو در حدومرز برهان عقلی و عقل بحثی داشتیم از مولوی هم که سرحلقۀ عارفان جهان است شنیدید که گفت

فلسفی گوید ز معقولات دون/ عقل از دهلیز می‌ناید برون

***
هم در این سوراخ بنایی گرفت/ درخور سوراخ دانایی گرفت

***

عقل سر تیز است لیکن پای سُست/ زانکه دل ویران شده است و تن درست

البته می‌دانید که گروهی از متفکران اسلام که از آن جمله جمعیت موسوم به «اخوان صفا» ست درصدد برآمدند که مابین دین و فلسفه را سازگاری و موافقت بدهند.

جمعی از دانشمندان شیعی امامی هم از قرن هفتم به بعد در همان منظور تلاش کردند؛ اما غالب آن است که دین و فلسفه هر دو را از محور اصلی خود خارج می‌سازند تا مابین آن‌ها را سازگاری و هم‌آهنگی داده باشند؛ وگرنه صرف فکر عقلی فلسفی به ویژه عقول ناقص جزوی که شمه‌ای از آن در مباحث قبل گفته شد، با اخلاص و تعبد و تقلد یکدست مذهبی همه‌جا موافقت و همراهی نمی‌تواند داشت؛ دین و فلسفۀ عقلی هرکدام مجری و مبنای جداگانه دارد؛ فلسفه زاییدۀ فکر و عقل بشری است؛ اما مذهب مولود وحی و الهام الهی و عواطف تودرتوی اهل ایمان است.

[۱] برای تحقیق این مسائل رجوع شود به شرح تجرید قوشجی و شرح مقاصد و شرح مواقف که در حواشی معرفی کرده‌ایم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *