مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: عقاید عرفانی و مسلک خاص مولوی – ۷۴ – نوع انسان کامل بتعاقب افراد موجود است

هیچ عصر و زمانی از حجت وجود اولیا و مردان خدا خالی نیست «پس به هر دوری ولیی قائم است».

شنیدید[۱] که مولوی صنف اولیا و مردان خدا را نوع ممتاز بشر می‌داند، و می‌گوید همان‌طور که انواع طبیعی، به وجود افراد متعاقب موجودند، نوع الهی انسان کامل نیز به تعاقب و تسلسل افراد در هر عصری موجود است؛ یعنی هیچ زمان و دوره‌ای نیست که از حجت ولی‌عصر که به اعتقاد صوفیه همان انسان کامل مکمّل است خالی باشد؛ چیزی که هست شناسایی و اتصال به آن طایفه برای همه‌کس به زودی میسر نیست؛ بلکه حصول این توفیق، منوط به طلب و استعداد ذاتی اشخاص و مدد رحمت الهی به پایمردی عنایت همان مردان کامل است «یهدی برحمته من یشاء».

باز هم گفتیم که مولوی دربارۀ اشخاص و افراد آن نوع کامل به نژاد و نسب صوری و وطن و زادبوم خاص معتقد نیست؛ بلکه به طور مهدویت و خضر نوعی می‌گوید، هرکس که صفات محمدی را داشت جانشین حقیقی و فرزند معنوی پیغمبر است، و خلفا و خلیفه‌زادگان مقبل او هرکجا باشند «بی‌مزاج آب و گل نسل وی‌اند» و «شاخ گل هرجا که می‌روید گل است»

هرکه را بینی ز کوثر سرخ‌رو/ او محمدخوست با او گیر خو

نهایت این‌که درجات و مقامات آن‌ها از جهت قوت و ضعف نور ولایت، مختلف است، و همه در یک‌ پایه و یک‌ مرتبه نیستند؛ مثل مراتب نورند که در شدت و ضعف اختلاف دارد.

او چو نور است و خرد جبریل او/ آن ولی کم از او، قندیل او
و آنکه زین قندیل کم، مشکات ماست/ نور را در مرتبت ترتیب‌هاست 

سند قاطع در این مبحث گفتۀ حضرت مولی الموالی علی بن ابی طالب است علیه السلام در مقاله‌یی که برای «کمیل» انشاء کردند و در کتاب «الغارات»[۲] هم نقل شده است: «لا تخلو الارض من قائم لله بحجته اما ظاهراً مشهورا و اما خائفا مغمورا لئلا تبطل حجج الله و بنیانه».

و آن انسان کامل را که در هر زمان وجود دارد؛ علاوه بر القاب امام و ولی زمان و قطب و پیشوا که در طی مباحث قبل گفته شد در کنایات ادبی جام جهان‌نما و آیینۀ گیتی‌نما و تریاق بزرگ و اکسیر اعظم نیز گویند:

و او را خضر می‌گویند به این مناسبت که راهنمای گمراهان است و آب حیات خورده است؛ و عیسی خوانند برای این‌که دل‌های مرده را زنده می‌کند؛ سلیمان گویند که زبان مرغان می‌داند؛ یعنی خلایق را چنان‌که هستند می‌شناسد و با هرکسی چنان‌که درخور و شایستۀ اوست رفتار می‌کند

[۱] ص ۲۴۱ جلد اول.

[۲] ج ۱ ص ۱۵۳ طبع انجمن آثار ملی.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *