رسالۀ سپهسالار – قِسم دوّم – فصل سوّم – در ذکرِ مناقبِ حضرتِ خداوندگار – فرقِ میانِ معجزات و کرامات

و امّا در تقریرِ آنکه کرامات از اولیای کامل چرا صادر می‌شود و شرحِ و تفصیلِ آن و بیانِ آنکه فرقِ میانِ معجزات و کرامات چیست.

بباید دانست که معجزات از افعال و سننِ انبیاست عَلَیهِمُ السَّلام، و کرامات از آثاری اولیاست رِضوانُ الله عَلَیهِم اَجمَعین و فرقِ میانِ هر دو آن است که کرامات صفاتِ انوارِ بواطنِ اولیاست و معجزات اخراجِ شیء ‌ا‌ست از عدم و تقلیبِ اعیان، کَما قالَ بَعضٌ مِنْ اَهْلِ الْمَعرِفَةِ: کَراَمَةُ الْوَلی هُوَ قُوَّةُ فِعلٍ وَ کِفایةُ مَؤنَةٍ یقومُ لَهُمُ الْحَقُّ بِما هی ما خَرَقَ مِنَ الْعادَاتِ وَ مُعجِزَةٌ النَّبی اِخْراجُ الشَّیءِ مِنَ الْعَدَمِ الَی الْوُجودِ تَقْلیبُ الْأَعیان[۱]. وَ قالَ اَهْلُ الْکَلام: لِلْأَوْلیاءِ کَراماتٌ وَ لِلْأَنْبیاءِ مُعجِزاتٌ، فَالْمُعجِزاتُ بِالدَّعوی لِأَنَّها حُجَّةٌ، وَالْکَراماتُ بِغَیرِ دَعوًی لِأَنَّها اِجابَةُ دَعوَةٍ[۲].
و اکنون در تفصیلِ کرامات که از کاملان از چه سبب صادر می‌شود چون حق می‌ورزد. بدان که: جنسِ کرامات از افعالِ مبتدیان است، امّا کاملانِ سبیلِ حقیقت و شاربانِ سلسبیلِ طریقت از اظهارِ کرامات احتراز و اجتناب واجب دانند، بلکه مشغولی از عینِ حجاب دانند.

#حکایات_رسالۀ_سپهسالار

نقل است که شخصی در حضرتِ شیخ الطوایف، جُنَید[۳] رَضی اللهُ عَنْه، نقل کرد که فلان عزیز بر شط سجادۀ خود انداخته، نماز می‌کند و در هوا می‌پرد و از این گونه کلمات می‌گفت. شیخ فرمود که: دریغا او به بازیچه مشغول گشته است و بدان مقدار قناعت آورده و به حالتِ خویش خرسند، او را بخواند و بیاگاهانید و از این باز آورد. امّا چون جمعی از اهلِ ظاهر و خرده جویان، نه خداگویان، به قیاسِ افعالِ خویش کاملان را میزان می‌کنند و در افعال و اقوالِ ایشان که جمله خرقِ عادت است و از قیاسات بیرون است بدگمان شده، انکار می‌فرمایند، چنان‌که حضرتِ خداوندگارِ ما می‌فرماید:

هم سری با انبیا برداشتند
کانبیا را همچو خود پنداشتند

گفته اینک ما بشر ایشان بشر
ما و ایشان بستۀ خوابیم و خور

این ندانستند ایشان از عَمی
هست فرقی در میان بی‌منتهی

این خورَد گردد همه بخل و حسد
وآن خورَد گردد همه نورِ احد

کارِ پاکان را قیاس از خود مگیر
گرچه مانَد در نبشتن شیر و شیر
[۴]

لاجرم از اهلِ شقاوت می‌شوند و موجبِ عقاب و عذاب می‌گردند. و حضرتِ عزت، عَزَّ اسمُهُ، ازغایتِ تعلّق و محبّت که به خاصانِ حضرتِ خویش دارد می‌خواهد که به مجرّدِ آن مقدار که جمعِ منکران خود را به احوال و ذکرِ اولیا مشغول داشتند از اهلِ سعادت گرداند، لاجرم از افعالِ کاملان، بلا ارادت، کرامت صادر می‌کند، تا آن جمع بدان مقامات اعتقاد افزایند و از اهلِ نجات گردند. پس اگر مؤمنی به اعتقادِ تمام روی به جنابِ کاملان نهد و همگی عمرِ خود را به ملازمت و محبّتِ این طایفه صرف کند، اگر به اعلای درجاتِ اهلِ دل برسد بدیع و غریب نخواهد بود، چنان‌که حضرتِ خداوندگارِ ما قَدَّسَ سِرَّهُ الغرر می‌فرماید:

ز خاصِ خاصِ خودم لطف کی دریغ آید؟
چو از کمالِ کرم دستگیرِ اَغیارم
[۵]

چون اقوال و افعال و حرکات و سکناتِ حضرتِ خداوندگار بَیضَ اللهُ غُرَّتَهُ، سراسر کرامات بود و ظاهر و باطنش جمله پسندیدۀ عالم و عالمیان شده و مسجودِ ارواحِ اِنس و جن گشته، چنان‌که بیان می‌فرماید:

خانۀ جسمَم چرا سجده گَهِ خلق شد؟
زانکه به روز و به شب بر دَر و دیوارم اوست
[۶]

بعد از این کراماتی که از حضرتِ ایشان صادر گشته است آنچه مشهور و معروف شده است بیان کنیم، وَاللهُ وَلی التَّوْفیقِ وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیِّدُنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ صَحبِهِ وَسَلِّمْ.

———————

[۱] بعضی از اهل معرفت گویند: کرامت ولی آن باشد که حضرت حق از راهی غیر عادی به او توان رساند و حوایج او را برطرف گرداند و معجزۀ پیامبر آوردن هر چیزی از نیستی به هستی است.

[۲] و اهل کلام گویند: اولیا کرامات دارند و انبیا دارای معجزات هستند و معجزه دلیلی بر نبوت است، و کرامات نتیجۀ دعاست که حق به آن پاسخ داده.

[۳] بخشی از حواشی استاد نفیسی: سید الطایف ابوالقاسم جنید ابن محمد خزاز قواریری بغدادی از بزرگان مشایخ عرفای قرن سوم بود، خاندان وی از مردم نهاوند بودند و وی خواهزادۀ سری سقطی عارف مشهور آن زمان و از اصحاب وی بود و نخست از ابوالثور از اصحاب شافعی دانش آموخت و گویند سی بار پیاده به حج رفت و مرد بسیار پارسای پرهیزگاری بود و در بغداد به سال ۲۹۷ یا ۲۹۸ یا ۲۹۹ درگذشت و او را در گورستان شونیزیه به خاک سپردند

[۴] با اختلاف در ترتیب ابیات، بخش ۱۱ دفتر اول مثنوی معنوی مولانا.

[۵] بیت هشتم غزل ۱۷۲۳ مولانا.

[۶] بیت ششم غزل ۴۶۵ مولانا.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *