مثنوی مولانا – دفتر ششم – بخش ۲۶ – داستانِ آن شخص که بر دَرِ سَرایی نیمْشب سَحوری میزَد همسایه او را گفت که آخِر نیمْشب است سَحَر نیست و دیگر آن که دَرین سَرای کسی نیست بَهْرِ کِه میزنی؟ و جواب گفتنِ مُطْربْ او را
۸۴۹ | آن یکی میزَد سَحوری بر دَری | دَرگَهی بود و رَواقِ مِهْتَری | |
۸۵۰ | نیمْشب میزَد سَحوری را به جِد | گفت او را قایلی کِی مُسْتَمِد | |
۸۵۱ | اَوَّلا وَقتِ سَحَر زَن این سَحور | نیمْشب نَبْوَد گَهِ این شَرّ و شور | |
۸۵۲ | دیگر آن که فَهْم کُن ای بوالْهَوَس | که دَرین خانه دَرونْ خود هست کَس؟ | |
۸۵۳ | کَس درین جا نیست جُز دیو و پَری | روزگارِ خود چه یاوه میبَری | |
۸۵۴ | بَهْرِ گوشی میزَنی دَف گوش کو؟ | هوش باید تا بِدانَد هوش کو؟ | |
۸۵۵ | گفت گُفتی بِشْنو از چاکر جواب | تا نَمانی در تَحَیُّر و اِضْطَراب | |
۸۵۶ | گَرچه هست این دَمْ بَرِ تو نیمْشب | نَزدِ من نزدیک شُد صُبحِ طَرَب | |
۸۵۷ | هر شِکَستی پیشِ مَن پیروز شُد | جُمله شبها پیشِ چَشمَم روز شُد | |
۸۵۸ | پیشِ تو خون است آبِ رودِ نیل | نَزدِ من خون نیست آبست ای نَبیل | |
۸۵۹ | در حَقِ تو آهن است آن و رُخام | پیشِ داوودِ نَبی موم است و رام | |
۸۶۰ | پیشِ تو که بَس گران است و جَماد | مُطْرب است او پیشِ داوود اوسْتاد | |
۸۶۱ | پیش تو آن سنگْریزه ساکت است | پیشِ اَحمَد او فَصیح و قانِت است | |
۸۶۲ | پیشِ تو اُسْتونِ مَسجد مُردهییست | پیشِ اَحمَد عاشقی دلْ بُردهییست | |
۸۶۳ | جُمله اَجْزایِ جهانْ پیشِ عَوام | مُرده و پیشِ خدا دانا و رام | |
۸۶۴ | آنچه گفتی کَنْدَرین خانه وْ سَرا | نیست کَس چون میزَنی این طَبْل را؟ | |
۸۶۵ | بَهْرِ حَقْ این خَلْق زَرها میدَهَند | صد اَساسِ خیر و مَسجد مینَهَند | |
۸۶۶ | مال و تَنْ در راهِ حَجِّ دورْدست | خوش هَمیبازَند چون عُشّاق مَست | |
۸۶۷ | هیچ میگویند کان خانه تَهیست؟ | بلکه صاحِبخانه جانِ مُخْتَبیست | |
۸۶۸ | پُر همیبینَد سَرایِ دوست را | آن کِه از نورِ اِلهَسْتَش ضیا | |
۸۶۹ | بَس سَرایِ پُر زِ جمع و اَنْبُهی | پیشِ چَشمِ عاقِبَتبینان تَهی | |
۸۷۰ | هر کِه را خواهی تو در کعبه بِجو | تا بِروید در زمانْ او پیشِ رو | |
۸۷۱ | صورتی کو فاخِر و عالی بُوَد | او زِ بَیْتُ اللهْ کِی خالی بُوَد؟ | |
۸۷۲ | او بُوَد حاضِر مُنَزَّه از رِتاج | باقیِ مَردم برایِ احتیاج | |
۸۷۳ | هیچ میگویند کین لَبَّیکها | بینِدایی میکُنیم آخِر چرا؟ | |
۸۷۴ | بلکه توفیقی که لَبَّیک آوَرَد | هست هر لحظه نِدایی از اَحَد | |
۸۷۵ | من به بو دانَم که این قصر و سَرا | بَزْمِ جانْ افْتاد و خاکَش کیمیا | |
۸۷۶ | مِسِّ خود را بر طَریقِ زیر و بَم | تا اَبَد بر کیمیایَش میزَنَم | |
۸۷۷ | تا بِجوشَد زین چُنین ضَرْبِ سَحور | در دُراَفْشانیّ و بَخشایش بُحور | |
۸۷۸ | خَلْق در صَفِّ قِتال و کارْزار | جانْ هَمیبازَنْد بَهْرِ کِردگار | |
۸۷۹ | آن یکی اَنْدَر بَلا اَیّوبوار | وان دِگَر در صابِری یَعْقوبوار | |
۸۸۰ | صد هزاران خَلْق تشنه وْ مُسْتَمَند | بَهْرِ حَقْ از طَمْعْ جَهْدی میکُنند | |
۸۸۱ | من هم از بَهْرِ خداوندِ غَفور | میزَنَم بر دَر به امّیدَش سَحور | |
۸۸۲ | مُشتری خواهی که از وِیْ زَر بَری؟ | بِهْ زِ حَقْ کی باشد ای دل مُشتری؟ | |
۸۸۳ | میخَرَد از مالَت اَنْبانی نَجِس | میدَهَد نور ضمیری مقتبس | |
۸۸۴ | میسِتانَد این یَخ جسمِ فَنا | میدَهَد مُلْکی بُرون از وَهْم ما | |
۸۸۵ | میسِتانَد قطرهٔ چَندی زِ اشک | میدَهَد کوثَر که آرَد قَنْدْ رَشْک | |
۸۸۶ | میسِتانَد آهِ پُر سودا و دود | میدَهَد هر آه را صد جاهْ سود | |
۸۸۷ | بادِ آهی کَابْرِ اشکِ چَشمْ رانْد | مَر خَلیلی را بِدان اَوّاه خوانْد | |
۸۸۸ | هین دَرین بازارِ گَرم بینَظیر | کُهنهها بِفْروش و مُلْکِ نَقْد گیر | |
۸۸۹ | وَرْ تورا شَکّی و رَیْبی رَهْ زَنَد | تاجِرانِ اَنْبیا را کُن سَنَد | |
۸۹۰ | بَسْ که اَفْزود آن شَهَنْشَه بَختَشان | مینَتانَد که کَشیدن رَختَشان |
#شرح_مثنوی
#داستانهای_مثنوی_مولانا
در نیمشبی از شبهای ماه رمضان فردی در کنار خانهای مجلل سَحُوری میزد و آواز میخواند. یک نفر در خانهاش را باز کرد و گفت: ای عموجان، الان نصف شب است و وقت این کارها نیست، تازه از کجا معلوم کسی درین خانه مجلل ساکن باشد؟! سحوری زن گفت: اگر الان به نظر تو نیم شب تاریک است اما در نظر من صبح روشن است، ضمنا من سحوری را برای رضای حق میزنم و از خلق توقعی ندارم. منظور مولانا ازین حکایت بسط این مفهوم است که آدمی باید در راه خدا خدمت کند و به اقبال و رد و قبول مردم کاری نداشته باشد.
دقیقا همین داستان در مقالات شمس توسط شمس تبریزی نقل شده است و مولانا از آن وام گرفته است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!