مولوی‌نامه – جلد دوم – فصل چهارم: عقاید عرفانی و مسلک خاص مولوی – ۵۷ – احتیاج بشر به عقول کامل که مخصوص برگزیدگان الهی است

بشر را علاوه بر تشخیص مصالح و مفاسد دنیاوی که بر عهدۀ عقل مصلحت‌بین اوست، احتیاجات روحانی و معنوی دیگر نیز هست که عقل جزوی ناقص خود او قادر بر برآوردن همۀ آن حوائج نیست؛ و بدین سبب محتاج است به پیروی و تبعیت و الهام گرفتن از عقول کامل که اختصاص به برگزیدگان حق‌تعالی دارد؛ بلکه اگر انصاف بدهیم اکثر افراد انسان در امور دنیوی نیز احتیاج به راهنمایی و رهبری اشخاص عاقل‌تر و کامل‌تر و مجرب‌تر از خود دارند؛ و این مسئله چندان واضح و روشن است که ما را از بحث و مناظره بی‌نیاز می‌سازد.

کسانی که عقول انسانی؛ یعنی عقل و درایت هریک از افراد بشر را تنها و مستقل، هم در تشخیص صلاح و فساد جسمانی دنیوی و هم در تأمین سعادت و آرامش روحانی اخروی او کافی می‌دانند. جز این نیست که در اشتباه و ضلالت‌اند؛ یا به عمد می‌خواهند از زیر بار پیروی کردن انبیا و شرایع الهی شانه خالی کنند تا برای خودسری و بی‌بندوباری خود حجّت و دستاویزی ساخته باشند.

مولوی با این طایفه از مردم و این نوع افکار واهی بی‌اساس به هیچ وجه همراه نیست؛ او می‌گوید که عقل‌های عادی عمومی، همه جزوی و ناقص و با اوهام و تخیلات ضلالت‌انگیز آمیخته است، و بدین سبب همگان نمی‌توانند حقایق اشیاء را چنان‌که هست ببینند و نمی‌توانند خودبه‌خود و بدون معاونت عاقلی مجرب آن سعادت و آرامش حقیقی را که مطلوب نهایی بشر است تأمین و مشکلات خود را چاره‌جویی کنند؛ سهل است که عقل ناقص موجب آفات و مهالک نیز می‌گردد.

پس جویندگان کمال را چاره منحصر است به این‌که عقل ناقص جزوی خود را با عقل کاملان الهی پیوند دهند و بر درگاه ایشان به جای خودسری و خودکامی، عشق و فنا و تبعیت و تسلیم صرف را اختیار کنند تا به مدد اتصال کامل به درجۀ کمال برسند.

آری بعثت انبیا و ظهور اولیا و مردان خدا برای همین مقصود است که خامان را، پخته و ناقصان را تکمیل کنند

عقل جزوی آفتش وهم است و ظن/ زانکه در ظلمات شد او را وطن

***
عقل کامل را قرین کن با خرد/ تا که بازآید خرد زان خوی بد 

باز هم تکرار می‌کنیم که عقیدۀ مولوی این است که بشر در تربیت نفس و تهذیب اخلاق و رسیدن به کمال لایق حالش احتیاج به شیخ و استاد و ولی کامل دارد، و این معنی را در سراسر مثنوی با تمثیلات و بیانات گوناگون گوشزد فرموده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *